zondag 20 november 2011

Waar mag je geweld gebruiken?

Er is nog regelmatig discussie over hoeveel geweld je tegen een inbreker mag gebruiken. Er wordt al snel gerept over proportioneel geweld en noodweer. Maar de vraag is ook vooral waar het geweld zich afspeelt. Die inbreker bevindt zich op jouw grond en daar zou jij mogen bepalen hoe zaken er aan toe gaan. Heeft een buitenstaander het recht om te bepalen hoeveel geweld jij mag gebruiken? En hoe vrij ben je verder eigenlijk op je eigen grond. Mag je op je eigen grond eigenlijk wel bepalen wat de regels zijn, of is dat een "recht" van de overheid.

De inbreker die voor je neus staat, staat op jouw eigendom. Op jouw terrein mag je wat mij betreft je eigen regels maken, voor zover je daar de buren uiteraard niet mee lastig valt. Je moet je uiteraard houden aan het non-agressieprincipe. Als je niet je eigen regels mag stellen dan heeft het weinig zin om het je eigendom te noemen. Staat er een inbreker voor mijn neus dan mag ik die wat mij betreft dus houden aan mijn regels. Door mijn terrein te betreden stemt hij ook in met mijn regels. En die regel is bij mij dat ongewenste bezoekers om drie uur s'nachts hardhandig van mijn terrein verwijderd mogen worden.

Maar helaas is dat niet hoe het gaat. Ik ben niet de enige die regels stelt. De overheid heeft al voor mij bepaald dat ik mij aan bepaalde regels moet houden, ook al ben ik in mijn eigen huis. In de discussies over de toepassing van proportioneel geweld wordt geïmpliceerd dat de overheid het recht heeft om regels te stellen ten aan zien van mijn gedragingen op mijn terrein.. Maar waarom zou de overheid het recht hebben om regels te stellen zolang ik anderen niet lastig val. Als ik me op mijn eigen grond houdt aan het non-agressieprincipe dan ben ik voor niemand een bedreiging. Helaas is dat niet voldoende.

De overheid stelt dus ook achter jouw voordeur de nodige regels. Ook als het gaat om zaken waarbij je anderen niet tot last bent. Ten aanzien van inbraak ben ik zo eigenwijs om mijn eigen weg hierin te volgen. Als een inbreker mij met een honkbalknuppel aan ziet komen dan doet hij er dus goed aan om snel te vetrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten